اخبار > چه نیازی است که شهرداری تهران دانشکده علمی کاربردی تأسیس کند؟


  چاپ        ارسال به دوست

چه نیازی است که شهرداری تهران دانشکده علمی کاربردی تأسیس کند؟

نشست خبری مرکز معماری ایران با حضور مجتبی فاطمی و کامران افشار نادری عصر روز سه‌شنبه 7 اردیبهشت‌ماه در سالن کنفرانس مرکز معماری ایران برگزار شد.

به گزارش معماری نیوز در این نشست مجتبی فاطمی، مدیر عامل مرکز معماری ایران ضمن ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت‌های این مرکز به سومین دوره مسابقه معماری دانشجویی معمار برتر اشاره کرد و گفت: مسابقه دانشجویی معمار برتر با هدف تشویق دانشجویان معماری برای طراحی معماری مبتنی بر ایده‌ پردازی و خلاقیت از سال 1392 توسط مرکز معماری ایران و همکاری صاحب نظران معماری و شهرسازی برگزار می‌شود.

 

فاطمی گفت: برگزار کنندگان و شورای سیاست‌گذاری مسابقه معمار برتر، موضوع مسابقه را هر سال با در نظر گرفتن مقوله خلاقیت و مسأله کاوی و با تأکید بر اصلاح وضع موجود و ساماندهی معماری موجود انتخاب می‌کنند.

 

وی در رابطه با موضوعات سه دوره گذشته این مسابقات دانشجویی گفت: اولین دوره مسابقه دانشجویی معمار برتر با موضوع ساماندهی بام‌های مسکونی در سال ۱۳۹۲ و دومین دوره مسابقه نیز در سال ۱۳۹۳ با موضوع طراحی و ساماندهی نماهای شهری برگزار شد. موضوع دوره اول این مسابقه «بام» و دوره بعد «نمای شهری» بود. درباره نمای شهری می‌توانیم به برخی، جایزه تمشک طلایی بدهیم، زیرا به طور شگفت‌انگیزی زشت هستند. ما یکی از عجیب‌ترین شهرهای دنیا را داریم که از وسط ساختمان‌های آن، اتوبان رد می‌کنیم.

 

فاطمی در رابطه با سومین دوره این مسابقه گفت:  موضوع این دوره از مسابقه معماری فضاهای مرده نام دارد. منظور از فضاهای مرده، مشاعات (فضاهای مشترک میان واحدهای مجزا) ساختمانی مسکونی است، مشاعات فضاهایی مانند پلکان، پاسیو، بام، حیاط، ورودی، پیلوت و ... است.

 

فاطمی درباره اهداف چنین مسابقاتی گفت:  قرار نیست این مسابقه برای مشکلات معماری، راه حل نهایی بدهد. هدف ما این است که دانشجوها را حساس کنیم تا بتوانند فضاهای مرده را به محل زندگی تبدیل کنند. ما به‌شکل عمدی، مخاطب این مسابقه را دانشجویان قرار دادیم و هر دانشجویی در هر مقطعی از سراسر ایران می‌تواند در آن شرکت کند. موضوع این مسابقه همواره معضلات شهری شهرهای بزرگ بوده است.

 

مدیرعامل مرکز معماری ایران در رابطه با مشکلات این مرکز در اخذ مجوز در سطوح آموزش عالی گفت: ما بعد از 10 فعالیت، هنوز در پیچ و خم گرفتن بسیاری از مجوز‌ها هستیم؛ اما هیچ کسی از طرف دولت نیامده به ما بگوید چه خبر؟ با این وجود، این مرکز توانسته است توسعه یابد و حدود 120 شغل ایجاد کند.

 

وی با انتقاد از ورود سازمان‌های دولتی به ایجاد دانشگاه‌های علمی و کاربردی گفت: چه نیازی است که سازمانی مثل شهرداری بدون تخصص لازم دانشگاه و دانشکده برای خود ایجاد کند و اساساً باید چنین مسائلی برون سپاری شود.

 

نقطه شروع کار ما باید مسائل عینی جامعه خودمان باشد

 

کامران افشار نادری، مدیر سومین دوره «مسابقه دانشجویی معمار برتر» هم گفت: نقطه شروع کار ما باید مسائل عینی جامعه خودمان باشد. ابتدا باید مسئله عینی را در دستور کار قرار دهیم و آن‌گاه برای حل این مسئله می‌توان از نظریات مختلف فلسفی، جامعه شناسی و حتی عصب‌شناسی بهره گرفت. فرهنگ معماری را افراد نمی‌سازند، بلکه برخی از عوامل در آن دخیل هستند. کار تئوریک زمانی ارزش دارد که بتوانیم مصداق آن را در دنیای واقعی خیلی سریع بیان کنیم.

افشار نادری در رابطه با هویت موسسات معماری گفت: دانشجویان معماری باید بتوانند مهارت‌های لازم را در حوزه طراحی‌، تئوری‌ و موضوع‌های فنی فرا بگیرند‌. طبیعتا دانشگاه‌ها نمی‌توانند پاسخگوی همه این‌ها باشند و فاصله میان تئوری و صنعت را پر کنند. با توجه به این موضوع، چنین موسساتی می‌توانند اهداف هویتی را تعریف کنند و کسانی را که مایل هستند به موضوعات تخصصی وارد شوند، بپذیرند.

 

افشار نادری گفت: از طریق ایجاد یک «شبکه فرهنگی قوی» بسیار می‌توان فعالیت کرد. هم اکنون این شبکه فرهنگی به وجود آمده و نقطه عطف این مسئله هم مسابقات و برنامه‌هایی است که در جریان است.

 

او در بخش دیگری از سخنانش درباره اهمیت برگزاری مسابقه، اظهار کرد: بسیاری از معماران برتر با مسابقات مطرح شده‌اند و در حال حاضر مولد فرهنگ هستند. ممکن است امروز گمان کنیم که دانشجویی جایزه‌ای را برنده و همه‌چیز تمام می‌شود؛ اما همین فرد ممکن است در آینده، مهم‌ترین جایزه معماری دنیا یعنی «پریتزکر» را برنده شود.

 

افشار نادری درباره استفاده از معماری اسلامی در معماری امروز ایران گفت: باید به روح معماری ایرانی و اسلامی توجه کنیم زیرا به‌صورت تحت‌الفظی نمی‌توانیم این موضوع را به معماری امروز وارد کنیم، زیرا برخلاف گذشته، فضاهای ما گسترش عمودی دارد و مصالح ما نیز عوض شده است. ما نباید با نوستالژی به عقب برگردیم، زیرا شکست می‌خوریم، بلکه باید باد درک مفاهیم سبک و زیباشناسی، کار جدیدی انجام بدهیم.

 

این معمار درباره استفاده از معماری سنتی و بازگشت به آن، اظهار کرد: ما در تاریخ خود سنت‌های زیادی داریم و باید ببینیم که می‌خواهیم به کدامیک برگردیم. اگر بخواهیم به هر کدام از معماری‌های سنتی مناطق مختلف رجوع کنیم، 99 درصد معماری کشور را دور ریخته‌ایم. ما انتظار داریم در این زمینه برداشت عمیقی از فرهنگ معماری ایران وجود داشته باشد و براساس آن اقدام شود.

 

گفتنی است آثار ارائه‌شده به سومین دوره مسابقه دانشجویی «معمار برتر» با موضوع «معماری فضاهای مرده» نیمه اول خردادماه امسال داوری و نمایشگاهی از این آثار برگزار می‌شود.


١٢:٣٠ - شنبه ٥ تير ١٣٩٥    /    شماره : ١٣٥٢    /    تعداد نمایش : ٨٦٨







مطالب علمی
سایر بخش ها